SKUTKI NIEWŁAŚCIWYCH TRENINGÓW DOMOWYCH

shutterstock_308362049

Za oknem coraz częściej widać nadchodzącą zimę. To właśnie może sprzyjać liczniejszym treningom domowym. Jednak należy pamiętać o kilku niezbędnych informacjach podczas ćwiczeń samodzielnie wykonywanych w warunkach domowych.

Niewłaściwe przygotowanie ciała oraz źle przeprowadzony trening może skutkować kontuzją, mniejszą lub większą. Przyczynami najczęstszych kontuzji są urazy spowodowane zbyt krótka rozgrzewką. Skutkiem czego mogą wystąpić różnego rodzaju przeciążenia mięśni czy stawów, potłuczenia, skręcenia a nawet zwichnięcia,. Wszystko to bywa bardzo bolesne i często może wymagać nawet interwencji medycznej.

Jak więc temu zapobiec? To proste! Zawsze, przed każdą nawet najmniejszą aktywnością należy pamiętać o prawidłowej rozgrzewce. Prawidłowej?  Mówimy o niej wówczas gdy rozgrzane zostają wszystkie stawy – od najmniejszych do największych. Czas trwania rozgrzewki również jest bardzo ważny. Nie ma dokładnie sprecyzowanego czasu trwania, najlepiej robić to z wyczuciem średnio ok. 5-10 minut, gdzie średni pojedynczy trening trwa 45-90 minut.

Należy także pamiętać, iż każdy trening powinien być dostosowany indywidualnie do osoby ćwiczącej. Skutkiem niewłaściwego treningu może być również skupianie się tylko na jednej partii mięśniowej, co w rezultacie może przyczynić się do przeciążeń w tym zakresie.

W celu uniknięcia kontuzji należy dostosować również czas treningów – nie może on być zbyt długi. Należy także pamiętać o dostosowaniu odpowiedniej objętości treningu. Nadmierna liczba ćwiczeń nie zawsze znaczy „lepiej”.

shutterstock_101124487

Zapobieganie kontuzjom to jedna sprawa, ale co zrobić gdy taki uraz już wystąpi?

Podczas przeciążenia mięśni, których objawem najczęściej bywa ból szybką ulgę może przynieść gorąca kąpiel i delikatny masaż.

Przy potłuczeniach najlepiej uśmierzyć ból i przyśpieszyć gojenie zaraz po wypadku. Warto przyłożyć zimny kompres, który zahamuje wewnętrzne krwawienie i zmniejszy obrzęk. Po upływie doby, nakładamy na potłuczone miejsce ciepły, wilgotny kompres. To rozszerzy naczynia krwionośne, dzięki czemu organizm szybciej wchłonie krew z uszkodzonych naczyń.

Skręcenia występują podczas nadmiernego rozciągnięcia, naderwania lub nawet zerwaniu więzadeł stawowych. Najbardziej podatne na urazy są stawy: skokowy, kolanowy oraz nadgarstki. Zaraz po skręceniu należy przyłożyć na staw zimny okład i zawinąć go bandażem elastycznym. Na skręcenia nie przykłada się gorących kompresów.

Zwichnięcia najczęściej dotyczą stawów barkowych, biodrowych, łokci, palców, dłoni, kciuka i rzepki. Pojawia się silny obrzęk i ból. Zwichniętego stawu nie należy samodzielnie nastawiać. Najlepiej unieruchomić go i zgłosić się do specjalisty. Zaniedbanie nawet najmniejszej kontuzji w skutkach może być o wiele poważniejsze.

Klaudia Garbacz

Absolwentka fizjoterapii Krakowskiej Wyższej Szkoły Promocji Zdrowia (studia licencjackie) oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie (studia magisterskie)
Obecnie doktorantka AWF Kraków Specjalizuje się w rehabilitacji pediatrycznej.