Jak się odżywiać, by mieć zdrową cerę

 

Każda kobieta lubi pięknie wyglądać. Tak wiele czasu poświęcamy na dbanie o naszą cerę. Sięgamy po przeróżne, często bardzo drogie kosmetyki. Jednak czy to wystarcza? Na niektóre problemy, takie jak przebarwienia, ”pajączki” czy wreszcie trądzik może się okazać, że nie.

Jeśli naprawdę zależy nam, by nasza cera była zdrowa i pełna blasku, warto pomyśleć nie tylko o pielęgnacji od zewnątrz, ale i od środka. To co jemy ma wbrew pozorom duży wpływ na wygląd naszej twarzy. Warto zatem zadbać o właściwą dietę.

 

Co jeść, a czego unikać

Właściwie nawodnienie skóry od środka to podstawa. Nasz organizm w ogromnym procencie składa się właśnie z wody. Warunkiem jędrności i elastyczności naszej cery jest dbałość o wypijanie odpowiedniej ilości płynów. Absolutne minimum to 1,5 do 2 l dziennie. Woda wypłukuje toksyny z naszego organizmu. Przekłada się to na zdrowy wygląd naszej cery.

Warto wdrożyć do swojej diety jak najwięcej elementów diety śródziemnomorskiej. Nie od dziś wiadomo ,że ryby które w niej dominują są, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Składniki te naturalnie występują w błonach komórkowych naszych komórek. Suplementacja z zewnątrz pozwala wzbogacić posiadane rezerwy, co przekłada się na jeszcze lepsze możliwości regeneracyjne naszej skóry. Warto dodać, że wspomniane kwasy chronią przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, które istotnie stymuluje starzenie skóry. Im więcej ryb, czy owoców morza tym większa szansa na zdrową i młodą cerę.

Innymi źródłami bogatymi w kwasy omega-3 są oleje roślinne. Warto zatem przygotowując sałatkę pamiętać, że oliwa z oliwek, olej lniany czy sojowy mogą nie tylko poprawić walor smakowy, ale i upiększać naszą cerę.

 

Unikaj słodyczy!

Niestety, nadmiar węglowodanów w diecie to nie tylko problem nadwagi, ale i kłopotów z cerą. Osoby borykające się z problemem trądziku powinny szczególnie unikać słodyczy. Nadmiar cukru powoduje niekorzystny wpływ na przemianę materii. Prawidłowy poziom niektórych hormonów zostaje zaburzony, co powodować może powstawanie zmian skórnych o charakterze trądziku.

Objadanie się słodyczami skutkować może także utratą elastyczności skóry. Dzieje się tak, ponieważ włókna kolagenowe, a ściślej budujące je białka, pod wpływem nadmiaru węglowodanów ulegają rozkładowi. Zatem cukier istotnie stymuluje procesy komórkowe, które są destrukcyjne dla struktury naszej skóry.

 

Owoce i warzywa: tak!

Nie od dziś wiadomo, że największa bomba witaminowa to oczywiście warzywa i owoce. Żadne suplementy diety nie są w stanie zapewnić nam tych wartościowych składników w tak pełny sposób. Warto pamiętać, że jeśli je gotujemy, to na parze. Taki proces obróbki termicznej pozwala ocalić z jarzyn najcenniejsze mikro i makroelementy. Szczególnie polecanym warzywem, który nadaje skórze piękny, zdrowy kolor jest marchewka. Zawarty w niej beta-karoten chroni również przed starzeniem się cery pod wpływem promieni UV.

Wzmocnienie struktury skóry zapewniają nam witaminy A,D,E. Warto szukać ich np. w brokułach, pomidorach, szpinaku, morelach czy dzikiej róży. Jeśli doskwiera nam problem trądziku warto sięgnąć po witaminę K, którą można znaleźć np. w soku pomidorowym. Ważne są także minerały takie jak potas i cynk zawarte w zielonej sałacie. Przy problemie szarej i zmęczonej cery warto wzbogacić dietę w cytrusy, które dzięki bogactwu witaminy C czynią naszą cerę bardziej promienną.

 

Zatem smacznego i na zdrowie…tym razem naszej cery!

 

Rita Mazurek

Rita Mazurek – licencjonowany fizjoterapeuta, absolwentka Krakowskiej Wyższej Szkoły Promocji Zdrowia Miłośniczka zdrowego stylu życia Sama o sobie mówi, że ma tysiąc pomysłów na minutę i nawet niektóre udaje się jej zrealizować.