Błędy w odchudzaniu

Przed wprowadzeniem diety odchudzającej ważne jest sporządzenie planu. Jego brak to jedna z głównych przyczyn, które stanowią o niepowodzeniu naszych planów zrzucenia zbędnych kilogramów. Pamiętajmy o tym, że gdy chcemy schudnąć, dieta powinna iść w parze z aktywnością fizyczną. Powinniśmy dokładnie zaplanować, w jaki sposób nasze odżywianie może wspomóc proces odchudzania.

 

Głodówki

 

Niestety, bardzo często popełnianym błędem jest głodzenie się. Jest to bardzo mało skuteczne działanie. Zazwyczaj po jakimś czasie znowu rzucamy się na jedzenie i efekt może być jeszcze gorszy. Planując odchudzanie sięgamy nieraz po nieodpowiednie diety. Często padamy ofiarą mody na daną dietą. Niewłaściwa dieta może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, o czym często zapominamy.

 

Nie korzystamy z profesjonalnych porad

 

Planując dietę, musimy określić czas, przez jaki chcemy się do niej stosować. Powinniśmy ustalić godziny spożywania posiłków w oparciu o nasze realne możliwości i plan dnia. Najkorzystniej byłoby skorzystać z porady dietetyka, jeśli tylko mamy taką możliwość.

 

Odżywiamy się nieregularnie

 

Najbardziej sprawdzony schemat odżywiania to oczywiście 5 mniejszych posiłków dziennie co 3-4 godziny. Nieregularne odżywianie wpływa niekorzystnie na przemianę materii. Jeśli odstępy między posiłkami są zbyt długie, zapasy odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej. Gdy jemy zbyt często, nadwyżka kalorii jest również gromadzona, a my tyjemy.

 

Kłamstwo tabletek odchudzających

 

Błędem, który często popełniamy jest sięganie wyłącznie po suplementy diety. Nie ma takiej możliwości, żeby schudnąć wyłącznie po tabletkach czy cud-herbatkach. Działanie tych specyfików zazwyczaj sprzyja utracie wody z organizmu, a nie tkanki tłuszczowej. Skuteczność niektórych preparatów, to efekt wspomagania się odpowiednią dietą i ćwiczeniami. Wszystkie reklamy, które obiecują nam szybką utratę wagi bez żadnego wysiłku, powinniśmy traktować z wielka rezerwą.

 

Restrykcyjne diety

 

Do innych błędów odchudzania zaliczamy restrykcyjne diety. Mogą nam one zafundować problemy zdrowotne, niekoniecznie zaś smukłą sylwetkę. Nie dość, że mogą powodować niedobory pokarmowe czy np. anemie, to jeszcze mogą prowadzić do efektu jo-jo.

 

Odwodnienie

Właściwe nawodnienie organizmu podczas diety jak i ćwiczeń to podstawa. Nie zapominajmy o wypijaniu 2 l wody dziennie. To bardzo ważne, by nie zakwaszać naszego organizmu i zapewnić mu optymalne warunki nawodnienia.

 

Zniechęcenie i brak konsekwencji

 

Systematyczność jest kluczem do sukcesu we wszystkich dziedzinach życia. Szczególnie jest to aktualne w odniesieniu do odchudzania. Nie zniechęcajmy się, gdy nie widać natychmiastowych efektów. Nerwowe obleganie wagi w nadziei, że za każdym razem zobaczymy niższe wartości na skali jest bezsensowne. Wystarczy wazyć się rano na czczo, raz na 1-2. Przez odpowiednie tempo chudnięcia rozumiemy utratę około 0,5 do 1 kg na 7 dni. Nie poddawajmy się więc zbyt szybko.

Rita Mazurek

Rita Mazurek – licencjonowany fizjoterapeuta, absolwentka Krakowskiej Wyższej Szkoły Promocji Zdrowia Miłośniczka zdrowego stylu życia Sama o sobie mówi, że ma tysiąc pomysłów na minutę i nawet niektóre udaje się jej zrealizować.