Bieg to zdrowie

Kiedy przyroda budzi się do życia, a nasze ciała po okresie zimowym pozostawiają wiele do życzenia, to znak, że nadszedł najwyższy czas na zmianę stylu życia. Pomóc w tym nam może zarówno zbilansowana dieta, jak i uprawianie sportu. Nie każdy z nas ma czas i środki finasowe, aby zacząć profesjonalne treningi pod okiem specjalistów. Natomiast jeśli nie ma przeciwskazań zdrowotnych wszyscy bez wyjątku mogą biegać. Jest to jeden z najpopularniejszych sportów na całym świecie. A co tak naprawdę daje nam bieg?

Wzmacnia on niewątpliwie pracę naszego serca, krwioobiegu i płuc. Uprawiając tenże sport zmniejszamy ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Bieganie to najlepszy sposób na bycie zdrowym i wytrzymałym. Należy zwrócić również uwagę na to, iż uprawiając ten sport w bardzo łatwy sposób możemy się odchudzić, gdyż podczas dłuższego biegu skutecznie spala się tkanka tłuszczowa. Jeśli jesteś osobą nerwową bieganie to sport dla Ciebie, ponieważ zaczniesz się mniej stresować i częściej będziesz się uśmiechać. Dzieje się tak, ponieważ w trakcie wysiłku fizycznego w naszym mózgu wydzielają się endorfiny, neuroprzekaźniki odpowiedzialne za dobre samopoczucie. Kolejnym dużym plusem biegu jest wzrost energii w ciągu dnia. Zaobserwujesz zanik zmęczenia i zaspania oraz chęć do działania i motywację. Wzrost energii obesrowany jest już w pierwszym tygodniu tranigu.

bieg

Kiedy podjemiesz już decyzję, że bieganie będzie Twoją formą aktywnego spędzania czasu, musisz zapozanać się z kilkoma ważnymi wskazówkami dotyczącymi biegania. Pierwszą z nich jest nie jedz posiłku na krócej niż 1 godzinę przed bieganiem. Zapamiętaj, że kiedy pójdziesz biegać zaraz po posiłku, Twój organizm będzie trawił posiłek, przez co mniej energii będzie mógł poświęcić na wysiłek fizyczny. Lecz nie należy biegać na czczo, gdyż to również jest przyczną braku energii. Najlepiej zjedz posiłek 1,5 godziny przed biegiem. Następną istotną kwestią jest odpowiednie rozgrzanie się przed treningiem. Twój organizm potrzebuje trochę czasu, aby wejść na wyższe obroty. Rozpoczęcie biegu normalnym tempem byłoby niepotrzebnym narażaniem się na kontuzje. Dobra rozgrzewka powinna trwać co najmniej 5 minut. Pamiętaj jednak, aby nie była ona zbyt męcząca. Rozgrzać się możesz poprzez spokojny chód, a potem trucht. Po kilku minutach możesz przejść do normalnego tempa biegu. Kolejna rada dotyczy odpowiedniego obuwia. Pamiętaj, że nieodpowiednie buty, są przyczyną wielu problemów ze stopami i nogami. Gdy już po rozgrzewce zaczniemy bieg należy pamiętać o odpowiedniej technice biegu. Biegnij z głową skierowaną przed siebie, a nie w dół. To samo tyczy się klatki piersiowej, nieznacznie wypnij ją do przodu. Dzięki temu zwiększy się ilość tlenu, który trafia do Twojego mózgu. Ruszaj też ramionami, powinny być one delikatnie napięte oraz ułożone w kącie prostym. Nie podnoś też kolan zbyt wysoko, gdyż na ten ruch będziesz tracił zbyt dużo energii. Biegając postaraj się zsynchronizować ruchy poszczególnych części ciała i nadać im odpowiednie tempo. Należy pamiętać, że w biegu odpowienia jest motywacja oraz realizacja założonych celów. Jeżeli zaczynasz uprawiać owy sport dla wzocnienia, to załóż sobie cel, że np. w ciągu miesiąca od rozpoczęcia trenigu uda Ci się przegnąć 10 kilometrów za jednym zamachem. Natomiast jeżeli chcesz zrzucić zbędne kilogramy to staraj się biegać ponad 30 minut. Pamiętaj, że odpowiednie nawadnianie jest podstwą udanego teningu. Podczas biegania organizm traci duże ilości wody. Dlatego pij nawet wtedy, gdy nie czujesz pragnienia. Nasze ciało ma słaby mechanizm, jeśli chodzi o odczuwanie pragnienia, woda jest mu potrzebna na dużo wcześniej, niż ono się pojawia. Człowiek jest istotą, która jest stworzona do obowania z innymi, dlatego bieg będzie o wiele przyjemniejszy, kiedy znajdziemy sobie partnera z którym trenig będzie o wiele przyjemniejszy.

Po zostosowaniu powyższych wskazówek bieg stanie się przyjemnością, która dostarczy Ci wiele plusów. Kiedy już będziesz czuł się pewnie w tym co robisz, może nadejdzie czas, w którym postanowisz wziąć udział w maratonie. W bardzo wielu miastach Polski są organizowane różne maratony biegowe. Życzę Ci powodzenia i wytrwałości w zamierzonych celach.

Piotr Szomiński

DZIAŁ FIZJOTERAPII: DZIENNIKARZ
Student Fizjoterapii na Krakowskiej Wyższej Szkole Promocji Zdrowia
.

Tagi

bieg kondycja sport