Awokado numerem 1 „czystej piętnastki”!

Environmental Working Group to amerykańska organizacja non profit, która specjalizuje się w badaniu środowiska pod kątem substancji toksycznych. Co roku EWG publikuje listę „ Czysta 15”, na której znajdują się warzywa i owoce najmniej skażone pestycydami. W trakcie badań stwierdzono między innymi, że tylko 1% przebadanych awokado zawierało jakikolwiek pestycyd. W przypadku truskawek natomiast sprawa wygląda całkiem odwrotnie. W prawie wszystkich badanych próbkach truskawek (98%) – wykryto pozostałości pestycydów, 40% miało pozostałości 10 lub więcej pestycydów a niektóre spośród nich miały nawet pozostałości 17 różnych pestycydów. Dlatego też truskawki usytuowane zostały na pierwszym miejscu popularnej już listy „parszywa dwunastka”.

avocado

Oczywiście badania dotyczą rynku amerykańskiego, jednak zwracają wyraźnie uwagę na to, by rozważnie podchodzić do zakupu warzyw i owoców.

Co kryje w sobie awokado?

  • Awokado jest bardzo łatwo przyswajalne i zawiera ponad 25 witamin oraz mikroelementów. Jest bogactwem witaminy A, B1, B2, B3 (PP), kwasu pantotenowego, witaminy B6, B7 (H), B9 (kwas foliowy), witaminy C, E i K. Z mikroelementów warto wymienić: magnez, wapń, fosfor, miedź, potas, żelazo, fosfor, sód, cynk, mangan, selen, fluor.
  • Zawiera więcej potasu niż banan. Dla porównania awokado ma 14 %, banan zawiera 10% potasu.
  • Awokado posiada 23% dziennego zapotrzebowania na kwasu foliowego, który obniża częstotliwość występowania chorób serca. Witaminę E, tłuszcze jednonienasycone, które są również dobre dla serca . Kwas foliowy może obniżać ryzyko udaru mózgu.
  • Kwas foliowy jest również pomocny w zapobieganiu wad wrodzonych, takich jak rozszczep kręgosłupa i wady cewki nerwowej.
  • Jedzenie awokado pomaga naszemu organizmowi dostarczyć optymalną  ilość karotenoidów (likopen i beta – karoten).
  • Awokado zawiera więcej karotenoidów, luteiny niż jakikolwiek inny owoc, chroni przed degeneracją mięśni i zaćmy.
  • Wysoka zawartość beta – sitosterolu, awokado zmniejsza ilość homocysteiny o 22%, podnosi poziom HDL o 11%, a także obniża poziom trójglicerydów we krwi o 20%.
  • Badania wykazują, że kwas oleinowy zapobiega rakowi piersi , hamuje wzrost guza w raku prostaty i stara się niszczyć przedrakowe komórki nowotworowe.
  • Awokado jest bogate w błonnik i pomoże Ci poczuć się dłużej sytym, co może pomóc w utracie masy ciała.Wysoki poziom błonnika pomaga zwiększyć nasz metabolizm i stabilizuje poziom cukru we krwi.
  • Ekstrakt z awokado w połączeniu z olejem sojowym może zmniejszyć objawy zapalenia stawów.
  • Flawonoidy zawarte w awokado posiadają właściwości antyzapalne.
  • Awokado oczyszcza jelita oraz łagodzi nieświeży oddech.
  • Awokado zawiera przeciwutleniacz o nazwie glutation, który zapobiega chorobom serca, raka i spowalnia oznaki starzenia. Glutation również walczy z wolnymi rodnikami

Co dobrego możemy zrobić z awokado?

Karolina Deryło

Dziennikarz dietetyczny
Studentka Dietetyki na Krakowskiej Wyższej Szkole Promocji Zdrowia
.

Tagi

Awokado